Enchei-vos do Espírito Santo

Julho de 2005

ENCHEI-VOS DO ESPÍRITO
E não vos embriagueis com vinho, em que há contenda, mas enchei-vos do Espírito. Efésios 5. 18. (arc)."Enchei-vos" (imperativo passivo presente) tem o significado, em grego, de "ser enchido repetidas vezes". A vida espiritual do filho de Deus deve experimentar a renovação constante, mediante enchimentos repetidos do Espírito Santo. (bep). JESUS BATIZA NO ESPÍRITO SANTOPorque, na verdade, João batizou com água, mas vós sereis batizados com o Espírito Santo, não muito depois destes dias. Atos 1.5 (arc).A preposição "com" é a partícula grega en,que pode ser traduzida como "em" ou "com". Por isso, muitos preferem a tradução "sereis batizados no Espírito Santo". Da mesma forma, "batizados com água" pode ser traduzido "batizados em água". O próprio Jesus é aquele que batiza no Espírito Santo os que nEle crêem. (bep).EVIDÊNCIA DO BATISMO NO ESPÍRITO SANTO: FALAR EM LÍNGUASE todos foram cheios do Espírito Santo e começaram a falar em outras línguas, conforme o Espírito Santo lhes concedia que falassem. Atos 2.4(arc)O falar noutras línguas, ou a glossolália (gr. glossais lalo), era entre os crentes do NT, um sinal da parte de Deus para evidenciar o batismo no Espírito Santo (ver 2.4; 10.45-47; 19.6). Esse padrão bíblico para o viver na plenitude do Espírito continua o mesmo para os dias de hoje. (bep).CHEIO DO ESPÍRITO SANTO PARA TESTEMUNHAR(8) - Então, Pedro, cheio do Espírito Santo, lhes disse: Principais do povo e vós, anciãos de Israel. (13) - Então, eles, vendo a ousadia de Pedro e João e informados de que eram homens sem letra e indoutos, se maravilharam; e tinham conhecimento de que eles haviam estado com Jesus. (20) - Porque não podemos deixar de falar do que temos visto e ouvido. Atos 4. 8, 13 e 20. (arc).Pedro recebe novo enchimento do Espírito Santo que lhe traz repentina inspiração, sabedoria e ousadia para que proclamasse a verdade de Deus. É teologicamente relevante que a plenitude do Espírito não foi uma experiência ocorrida uma única vez, mas, sim, repetitiva. Este fato é um cumprimento da promessa de Jesus em Lc. 12. 11, 12. (bep).CHEIOS DO ESPÍRITO SANTO, NOS TORNAMOS CORAJOSOS(8) - Mas resistia-lhes Elimas, o encantador (porque assim se interpreta o seu nome), procurando apartar da fé o procônsul. (9) - Todavia, Saulo, que também se chama Paulo, cheio do Espírito Santo e fixando os olhos nele, disse: (10) - Ó filho do diabo, cheio de todo o engano e de toda a malícia, inimigo de toda a justiça, não cessarás de perturbar os retos caminhos do Senhor? Atos 13. 8, 9 e 10. (arc).Acredite que o poder de Deus vem somente pelo Espírito Santo. Não tente ministrar sem o Espírito Santo. Espere que seu relacionamento cheio do Espírito com Jesus ajude você a falar com confiança, coragem e compreensão espiritual. (bep).O ESPÍRITO SANTO É DADO A QUEM OBEDECE A DEUSNós somos testemunhas de tudo isso, nós e o Espírito Santo, que Deus dá aos que lhe obedecem. Atos 5. 32 (ntlh).Se não houver verdadeira obediência a Cristo (v.32), nem busca sincera da justiça do seu reino (Mt.6.33; Rm. 14.17), é falsa a afirmação de quem diz ter a plenitude do Espírito Santo. O Pentecoste sem o senhorio de Cristo é impossível (cf. 2.38-42), porque o Espírito Santo é dado somente àqueles que vivem na obediência da fé (Rm. 1.5) (bep).TEMOS O AMOR DE DEUS PELO ESPÍRITO SANTOE a esperança não nos decepciona, porque Deus derramou seu amor em nossos corações, por meio do Espírito Santo que Ele nos concedeu. Romanos 5.5 (nvi).Os cristãos experimentam o amor de Deus nos seus corações, pelo Espírito Santo; especialmente em tempos de aflição. O verbo "derramar" está no tempo pretérito perfeito contínuo, significando que o Espírito continua a fazer o amor transbordar em nossos corações. É essa experiência sempre presente do amor de Deus, que nos sustenta na tribulação (v.3) e nos assegura que nossa esperança da glória futura não é ilusória (vv.4,5). A volta de Cristo para nos buscar é certa (cf.8.17; Jo. 14.3) (bep).DEVEMOS ESTAR CHEIOS DE ALEGRIA E DO ESPÍRITO SANTOE os discípulos estavam cheios de alegria e do Espírito Santo. Atos 13.52(arc).A alegria é um dos aspectos do fruto do Espírito Santo, porquanto se trata de uma qualidade ou virtude espiritual, só podendo ser espiritualmente desenvolvida. A presença capacitadora do Espírito de Deus, portanto, deve produzir essa alegria eminentemente espiritual. (nti)SE TEMOS O ESPÍRITO DE CRISTO, SOMOS DE CRISTOEntretanto, vocês não estão sob o domínio da carne, mas do Espírito, se de fato o Espírito de Deus habita em vocês. E, se alguém não tem o Espírito de Cristo, não pertence a Cristo. Romanos 8.9 (nvi).Todo crente, desde o momento que aceita Jesus Cristo como Senhor e Salvador, tem o Espírito Santo habitando nele (v9; cf. I Co 3.16; 6.19,20; Ef. 1.13,14). (bep).SENDO GUIADOS PELO ESPÍRITO DE DEUS, SOMOS FILHOS DE DEUSPorque todos os que são guiados pelo Espírito de Deus, esses são filhos de Deus. Romanos 8.14 (arc).Aqui, Paulo mostra a base da certeza da salvação. Se estamos fielmente mortificando as ações pecaminosas do corpo (v.13), estamos sendo guiados pelo Espírito. Todos os que são guiados pelo Espírito são filhos de Deus. O Espírito Santo habita no crente como filho de Deus, a fim de levá-lo a pensar, falar e agir de conformidade com a Palavra de Deus. (bep).
Ouvir e praticar= casa firmada na rocha(MATEUS: 7:24ao 27).
Ouvir e praticar = Homem sábio ( TIAGO: 1: 24 AO 27).
Ouvir e praticar = Prova de amor a Deus (JOÃO: 14: 15).
TEXTO RETIRADO DA INTERNET.

*BIBLIOGRAFIA UTILIZADA:Bíblia - de Estudo pentecostal (bep-arc)Bíblia - de Estudo Plenitude (bep)Bíblia - Nova Tradução na Linguagem de Hoje (ntlh)Bíblia - Nova Versão Internacional (nvi)Novo Testamento Interpretado (nti)

3 comentários:

pr.marcosferreira disse...

Paz do Senhor Jesus querido Pastor, sua mensagem e de grande valor para todos os que almejam viver uma vida crista plena e verdadeira em Cristo Jesus, instruido por teu Santo Espirito. Deus e contigo!

Eclesia 'stes disse...

Ephesians 5:18 is another verse of Scripture which is often misunderstood:
‘Be not drunk with wine, wherein is excess; but be filled with the Spirit; speaking to yourselves in psalms and
hymns and spiritual songs, singing and making melody in your heart to the Lord’.
This verse is beloved of Pentecostalists who use it to teach that it refers to some exalted feeling in the believer's
experience subsequent to salvation when he receives the ‘second blessing’, or receives the baptism or fulness of the
Spirit. The verb ‘be filled’ is pleroo which takes the accusative case of the thing filled, the genitive case of the
matter with which the thing is filled and the dative case of the means used to accomplish the filling, the agent.
Sometimes the preposition en is added to emphasize the agent. In English we say ‘filled with’. Greek says ‘filled
of’. Here are two examples out of many:
‘And the disciples were filled with joy, and with the Holy Ghost’ (Greek, filled of joy and of holy spirit) (Acts
13:52).
‘Now the God of hope fill you with all joy and peace in believing (Greek, fill you (accusative) of all joy and
peace in (en with dative) believing)’ (Rom. 15:13).
Coming now to Ephesians 5:18 we find that ‘be filled’ is the present passive plural, ‘be continually filled’ en
pneumati, ‘by (the) Spirit’ (dative). The Holy Spirit is the Filler, not the substance with which the believer is filled.
The Berkeley Version translates the verse ‘be filled by the Spirit’ and the N.E.B. ‘let the Holy Spirit fill you’ and if
anyone asks with what does the Holy Spirit fill the believer, the answer is given in the parallel context in Colossians
3:16:
‘Let the word of Christ dwell in you richly in all wisdom; teaching and admonishing one another in psalms and
hymns and spiritual songs, singing with grace in your hearts to the Lord’.
The one object of the Holy Spirit in this age of grace is to uplift and glorify Christ. ‘He shall not speak of
Himself ... He shall glorify Me: for He shall receive of Mine, and shall shew it unto you’ (John 16:13,14). Let us not
make the mistake of limiting the words of Christ to those to whom He spoke on earth when He was a ‘minister of
18
the circumcision’ (the Jew) (Rom. 15:8) and limited His ministry to the people of Israel (Matt. 15:24). He now
‘speaks from heaven’ (Heb. 12:25) through the human channel (1 Cor. 14:37) He has appointed for the Body of
Christ (Col. 1:24-27), the apostle Paul and the context already quoted in Colossians 3 makes it quite clear what it is
that the Holy Spirit fills the believer with, namely the spirit of praise and thanksgiving, not tongues, excitable
feelings and emotions and the various experiences that Pentecostalists have deduced from these verses. The
Scriptural place of Pentecostal gifts is fully discussed in the author’s The Early & Pastoral Epistles of Paul pages
141-177.
We should take care to distinguish in the Scriptures between the Giver (the Holy Spirit) and His various gifts
which can be rendered ‘spirit’ with a small ‘s’. A verse that cries out for this distinction is 1 Thessalonians 5:19,
‘quench not the spirit’. Most versions render the last word with a capital ‘S’ and make it mean the Holy Spirit. But
a moment’s thought should make us realize that it is impossible for limited finite beings to quench or bring to
nought the Infinite. If we render spirit with a small ‘s’ and make it refer to any gift of the Holy Spirit, then we have
truth. 1 Thessalonians was written during the Acts period when the various evidential gifts of the Holy Spirit were
much in evidence. But no one was compelled to use them, ‘the spirits of the prophets are subject to the prophets’
(1 Cor. 14:32). They could be neglected or misused, hence the admonition not to ‘quench’ them (1 Thess. 5:19).

Eclesia 'stes disse...

Ephesians 5:18 is another verse of Scripture which is often misunderstood:
‘Be not drunk with wine, wherein is excess; but be filled with the Spirit; speaking to yourselves in psalms and
hymns and spiritual songs, singing and making melody in your heart to the Lord’.
This verse is beloved of Pentecostalists who use it to teach that it refers to some exalted feeling in the believer's
experience subsequent to salvation when he receives the ‘second blessing’, or receives the baptism or fulness of the
Spirit. The verb ‘be filled’ is pleroo which takes the accusative case of the thing filled, the genitive case of the
matter with which the thing is filled and the dative case of the means used to accomplish the filling, the agent.
Sometimes the preposition en is added to emphasize the agent. In English we say ‘filled with’. Greek says ‘filled
of’. Here are two examples out of many:
‘And the disciples were filled with joy, and with the Holy Ghost’ (Greek, filled of joy and of holy spirit) (Acts
13:52).
‘Now the God of hope fill you with all joy and peace in believing (Greek, fill you (accusative) of all joy and
peace in (en with dative) believing)’ (Rom. 15:13).
Coming now to Ephesians 5:18 we find that ‘be filled’ is the present passive plural, ‘be continually filled’ en
pneumati, ‘by (the) Spirit’ (dative). The Holy Spirit is the Filler, not the substance with which the believer is filled.
The Berkeley Version translates the verse ‘be filled by the Spirit’ and the N.E.B. ‘let the Holy Spirit fill you’ and if
anyone asks with what does the Holy Spirit fill the believer, the answer is given in the parallel context in Colossians
3:16:
‘Let the word of Christ dwell in you richly in all wisdom; teaching and admonishing one another in psalms and
hymns and spiritual songs, singing with grace in your hearts to the Lord’.
The one object of the Holy Spirit in this age of grace is to uplift and glorify Christ. ‘He shall not speak of
Himself ... He shall glorify Me: for He shall receive of Mine, and shall shew it unto you’ (John 16:13,14). Let us not
make the mistake of limiting the words of Christ to those to whom He spoke on earth when He was a ‘minister of
18
the circumcision’ (the Jew) (Rom. 15:8) and limited His ministry to the people of Israel (Matt. 15:24). He now
‘speaks from heaven’ (Heb. 12:25) through the human channel (1 Cor. 14:37) He has appointed for the Body of
Christ (Col. 1:24-27), the apostle Paul and the context already quoted in Colossians 3 makes it quite clear what it is
that the Holy Spirit fills the believer with, namely the spirit of praise and thanksgiving, not tongues, excitable
feelings and emotions and the various experiences that Pentecostalists have deduced from these verses. The
Scriptural place of Pentecostal gifts is fully discussed in the author’s The Early & Pastoral Epistles of Paul pages
141-177.
We should take care to distinguish in the Scriptures between the Giver (the Holy Spirit) and His various gifts
which can be rendered ‘spirit’ with a small ‘s’. A verse that cries out for this distinction is 1 Thessalonians 5:19,
‘quench not the spirit’. Most versions render the last word with a capital ‘S’ and make it mean the Holy Spirit. But
a moment’s thought should make us realize that it is impossible for limited finite beings to quench or bring to
nought the Infinite. If we render spirit with a small ‘s’ and make it refer to any gift of the Holy Spirit, then we have
truth. 1 Thessalonians was written during the Acts period when the various evidential gifts of the Holy Spirit were
much in evidence. But no one was compelled to use them, ‘the spirits of the prophets are subject to the prophets’
(1 Cor. 14:32). They could be neglected or misused, hence the admonition not to ‘quench’ them (1 Thess. 5:19).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...